woensdag 15 december 2010

Tentsletje

Tentsletje' is in Vlaanderen gekozen tot woord van het jaar, meldt Van Dale. Van 16 november tot en met 10 december kon gestemd worden op de tien genomineerde woorden en de publieksnominaties in vijf categorieën. Circa 20.000 mensen brachten hun stem uit. De voorbije jaren werden 'ontvrienden' (2009), 'swaffelen' (2008) en 'bokitoproof' (2007) verkozen tot Woord van het Jaar. 'Tentsletje', een meisje dat bijvoorbeeld op een festivalweide met verschillende mannen seksuele betrekkingen in haar tentje heeft, haalde met 25 procent van de stemmen de hoogste score in Vlaanderen. Op de tweede plaats staat 'pedopriester' (pedofiele priester, met name priester die zich schuldig heeft gemaakt aan seksuele betrekkingen met kinderen) met 18 procent van de stemmen, gevolgd door 'ontdopen' (zich laten ontdopen: zich uit het doopregister laten schrappen), dat 15 procent van de stemmen kreeg.

Subcategorieën
Ook in de verschillende subcategorieën werd een top drie opgesteld. In de categorie economie won het woord 'zakgeldfederalisme', dat slaat op een federale staatsstructuur waarin de deelstaten van de centrale overheid een budget krijgen dat ze kunnen besteden zonder verantwoording af te leggen, legt Van Dale uit. In de categorie politiek won de 'tsunamiverkiezing', een verkiezing waarbij één partij de andere partijen grote stemmenverliezen toebrengt, het van 'preformateur' en 'verduidelijker'.

'Sportelen', of het recreatief sport beoefenen door vijftigplussers, bedoeld om fit te blijven en sociale contacten te onderhouden, eindigde in de categorie sport en amusement op nummer één, en in de categorieën jongerentaal en lifestyle ging het respectievelijk om 'tentsletje' en 'ontdopen'. Woorden die het net niet haalden zijn onder andere 'kakaboulet', 'octopusvoorspelling', of een 'knoflookcrisis'.

Nederland
In Nederland is 'gedoogregering' het woord van het jaar 2010. De term won met 21 procent van de circa 20.000 stemmen nipt van 'daggeren' (19 procent) en 'bestuurs-obesitas' (15 procent).

In de categorie jongerentaal werd 'pino' (potentieel interessant neukobject) moeiteloos eerste en in de categorie sport/amusement wist 'dr. Bibberregel' (een schaatsterm) met 33 procent van de stemmen 'oranjebabe' (29 procent) net voor te blijven.

Lifestyleterm 'pingen' (telefonisch berichten sturen) kreeg eveneens een derde van de stemmen, terwijl in de categorieën economie en politiek respectievelijk 'obesitaks' (belasting voor dikke mensen) en 'kamikazekabinet' (een instabiele regering) het populairst bleken. (belga/adv/sam)


Aldus HLN online.
Onze Nederlandse taal in creatieve versie.

Nieuwe woordjes vind ik leuk. Verkiezingen om voor het woord van het jaar te stemmen zijn ludiek.
Ein-de-lijk nog eens wat ludieks. Met de andere verkiezingen wil het namelijk niet zo vlotten en dààr is allang nix ludieks meer aan. Vóór of tegen BDW kan me al maanden niet meer boeien, net zo min als alle mogelijke discussies daaromtrent, of het nu op TV, in de krant of op FB is.

Tentsletje dus. Dat kozen de Vlamingen.
De noorderburen gingen voor gedoogregering.

Ze blijven me verbazen, de Nederlanders. Daar waar ik me uit m'n kindertijd Oh's en Ah's herinner over de vlotheid waarmee hollandse kindjes voor de camera hun zegje deden (terwijl de vlaamse koters niet méér durfden te stamelen dan uiterst korte ja's en nee's op ieder gesteld antwoord, daarbij de ogen verlegen ten gronde richtend), viel me met het verlopen der jaren op (Tien voor taal droeg hierin z'n steentje bij) dat wij Vlamingen eigenlijk feitelijk béter zijn in taal..... zei ze bescheiden :)
Niet alleen spellen we beter, we gebruiken onze taal ook correcter (denken twee keer na vooraleer we een onmogelijk ingewikkelde zin de wereld insturen, aldus onszelf ervan vergewissend dat hij nog grammaticaal correct is op het moment van vocaliseren). En verder vind ik (en dat kan heel goed een zeer persoonlijke indruk zijn) dat we met de jaren veel creatiever zijn gebleken met onze taal. Wij (lees: bescheiden Vlamingen) hebben stil maar vastberaden onze achterstand van in de jaren 60 méér dan ingehaald.
Vind ik.

We zijn speelser geworden in ons taalgebruik en ik kan dat alléén maar toejuichen.
De Vlamingen (zo'n 20 000 stuks) stemden en de uitkomst was tentsletje.
Het kàn zijn dat we gedoogregering niet WILDEN kiezen omdat we na de financieringswetperikelen en het decennia oude BHV-syndroom het woord regering niet eens meer herkennen... dat kàn.
Toch had ik iets anders verwacht.
Streelmeisje was een mogelijkheid geweest. U kent ze wel, de dames die - al dan niet schaarsgekleed - zich over de wagen van het jaar draperen terwijl ze hem strelen als ware het hun groote liefde. De vrouw die de fles afwasmiddel ("ik koop bijna nóóit D") innig aait omdat het product haar huishoudhanden zo jong en vitaal houdt.

Streelmeisje had ik liever gevonden dan tentsletje.
Maar ik heb niet gestemd dus ik moet m'n bek houden.

De rest van de woorden zoek ik nog wel es op. Dat kan hier, merk ik.
Omdat ik dom ben en me vandaag al niet meer herinnerde wat het woord uit 2008 swaffelen betekende, googlede ik het nog even snel.
De betekenis reproduceer ik hier niet. Niet omdat ik preuts ben maar omdat ik ervan uitga dat u ook kan googlen.
En dan valt me op dat alles met een seksuele ondertoon gemakkelijker de top haalt.
Gek, hoe wij in elkaar zitten.

Bokitoproof bleek het woord uit 2007 te zijn. Ik had daar geen benul van. Sterker nog, het is vandaag de eerste keer dat ik het zie. Gehóórd heb ik het nooit!
Toegegeven, m'n aandacht in 2007 ging naar andere dingen. Bokitoproof kon me op dat ogenblik naar alle waarschijnlijkheid gestolen worden.
Het schijnt volgende betekenis te hebben: "bestand tegen vernielzuchtig gedrag van mensen en dieren." Bokito moet de gorilla zijn geweest die in mei 2007 in Blijdorp de straten onveilig maakte.... Ik herinner me hééél vaag dat daar sprake van was, ja.....
Bon. Laat me gewoon stellen dat wat ik in 2007 had opgebouwd verre van bokitoproof was. Misschien had ik beter moeten opletten in de les.

Het woordje doet me glimlachen. Nu ik het ken, moet ik het gebruiken. Tussen m'n vrienden loopt namelijk een heerschap die de bijnaam Bokkie heeft gekregen (làng voordat er sprake was van Bokito). En hij ziet eruit als iemand die met het grootste gemak spulletjes kapot krijgt..... Als ik hem nog es zie, moet ik het woord gebruiken. Dat móet gewoon :)

Om te besluiten...
het verbaast me nix dat pedopriester en ontdopen tot de meedingende woorden hoorden. Samen met preformateur en verduidelijker ....  ontegensprekelijk de meest gebruikte woorden in het nieuws/andere media.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten